Etape:
a. Înscrierea candidaţilor: 23 februarie – 12 martie 2012
• Înscrierea concurenţilor se face prin trimiterea fişei de înscriere, a reportajelor/interviurilor şi a unui plic A4 autoadresat şi timbrat la adresa: prof. Rahila Cuşnir, pentru Concursul Naţional „Condei de jurnalist”, Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Suceava, str. Mărăşeşti, nr. 57, cod 720214.
• Interviurile şi reportajele sunt trimise şi la adresa de e-mail condeijurnalist@yahoo.ro. Fiecare interviu/reportaj va conţine numele şi prenumele autorului, şcoala de provenienţă, numele şi prenumele profesorului îndrumător.
b. Evaluarea preliminară (preselecţia) are loc în perioada 12-16 martie şi este realizată de către profesorii organizatori. Tot în acest interval, elevii ale căror articole întrunesc peste 70 de puncte sunt anunţaţi prin e-mail şi invitaţi împreună cu profesorii îndrumători la festivitatea de premiere ce va avea loc în data de 20 martie.
Evaluarea finală este realizată de profesori invitaţi şi de către jurnalişti din presa locală.
c. Desfăşurarea concursului: 20 martie 2012, ora 11
# Elevii premiaţi îşi expun reportajele şi interviurile.
# Diplomele elevilor şi adeverinţele profesorilor care nu au putut fi prezenţi la festivitatea de premiere sunt trimise prin poştă la adresa pe care au menţionat-o pe plicul autoadresat.
# Ulterior, interviurile şi reportajele premiate vor fi publicate în ziarele locale precum şi în revista „Condei de jurnalist”.
Premierea
ü Se vor acorda premii (I, II, III), menţiuni şi premii speciale. Se vor acorda maximum nouă premii pe secţiune (maximum 3 premii I, maximum 3 premii II, maximum 3 premii III) şi maximum 3 menţiuni. Numărul de premii I, II, III şi menţiuni nu poate depăşi 25% din numărul de concurenţi pentru fiecare categorie de concurs.
d. Masa rotundă: Activitatea constă într-o masă rotundă la care participă profesorii organizatori, profesorii îndrumători şi jurnaliştii din mass-media locală. Sunt puse în discuţie aspecte referitoare la: • Reportajul publicistic vs reportajul literar • Deontologia jurnalistului în realizarea interviului. Abateri de la rol • Textul publicistic – suport pentru dezvoltarea gândirii critice şi a rezistenţei la manipulare. Temele sunt prezentate atât din perspectiva profesorilor care predau cursuri opţionale de jurnalism, cât şi din punctul de vedere al jurnaliştilor.
4. Criterii de evaluare
a. Repere/criterii de evaluare a interviurilor
În evaluarea interviurilor prezentate, se urmăresc aspecte precum:
« calitatea, relevanţa şi pertinenţa întrebărilor; adaptarea/adecvarea întrebărilor în funcţie de replicile intervievatului;
« valoarea de informaţie pentru subiectele abordate: proximitatea temporală, proximitatea spaţială, raritatea şi unicitatea (neobişnuitul), existenţa personalităţii, existenţa impactului şi a consecinţelor, conflictul şi competiţia, interesul uman;
« armonia dintre titlu, teză, corpul textului şi concluzii;
« realizarea unui şapou cu dublă funcţie: informativă şi incitativă;
« stabilirea corectă a temei, a scopului, a unghiului de abordare;
« adecvarea la scopul comunicării şi la situaţia de comunicare (auditoriu, context);
« surprinderea aspectelor esenţiale ale temei abordate şi sistematizarea informaţiilor conform regulilor jurnalistice;
« corectitudinea, claritatea şi concizia exprimării;
« originalitatea şi expresivitatea limbajului, utilizând stilul jurnalistic;
« caracterul persuasiv al prezentării;
« încadrarea în 2-3 pagini, format A4, font Times New Roman 12.
b. Repere/Criterii de evaluare a reportajului
« tema este de actualitate şi de interes pentru publicul vizat; este bine argumentată;
« încadrarea în tipul de reportaj adecvat temei şi scopului propus;
« calitatea şi relevanţa elementelor informative/factuale obţinute prin observare şi intervievare: fapte/întâmplări, locul şi timpul acţiunii, persoane, opinii; atenţie la citarea surselor!);
« valoarea de informaţie pentru subiectele abordate: proximitatea temporală, proximitatea spaţială, raritatea şi unicitatea (neobişnuitul), existenţa personalităţii, existenţa impactului şi a consecinţelor, conflictul şi competiţia, interesul uman;
« credibitatea mesajului şi capacitatea lui de a emoţiona/sensibiliza;
« prezenţa elementelor de atmosferă/de decor (imagini/efecte vizuale, auditive, olfactive, tactile etc.); elemente de portret/elemente descriptive privind natura şi locurile înconjurătoare etc.
« realizarea unui şapou cu dublă funcţie: informativă şi incitativă;
« armonia dintre titlu, teză, corpul textului şi concluzii; fir logic, uşor de urmărit;
« existenţa unor intertitluri concise, precise, pertinente;
« textul este susţinut de fotografii care au un titlu explicativ (legenda);
« adecvarea la scopul comunicării (informare, argumentare/persuasiune, divertisment);
« adecvarea la situaţia de comunicare (auditoriu, context);
« originalitatea şi expresivitatea exprimării, caracterul persuasiv al reportajului;
« credibilitatea mesajului transmis; corectitudinea, claritatea şi concizia exprimării.
« Michel Voirol: „Regula de aur în reportaj este rigoarea informaţiilor, iar scopul redactarii unui reportaj este acela de a-i face pe cititori să vadă, să audă şi să simtă ceea ce jurnalistul însuşi a văzut, a auzit şi a simţit.”
« încadrarea în 3 pagini, format A4, font Times New Roman 12, spaţiate la un rând.
Alte informaţii în legătură cu acest proiect puteţi obţine de la organizatori.
Date de contact: prof. Rahila Cuşnir, rahilacusnir at yahoo.com Telefon: 0745480206.