În urmă cu o săptămână, la Târgul de carte de la Paris, bucovineanul Matei Vişniec a constituit, prin persoana sa şi prin cărţile sale, unul dintre reperele importante ale standului României şi ale întâmplărilor produse în preajma lui. Ca scriitor, a fost acolo cu „Negustorul de începuturi de roman” şi cu versiunea în franceză a „Cabaretului cuvintelor”. Ca jurnalist (la RFI) a moderat masa rotundă (la care au participat autori români şi francezi) intitulată „România în jurnalismul francez în timpul ultimei jumătăţi de secol” (plecând de la volumul „Jurnalişti francezi în România comunistă”). Dintre autorii rezonând în Bucovina, am găsit-o în program – ca moderatoare a mesei rotunde „Literatura feminină, feminitatea literaturii” şi ca participantă la cea intitulată „La ce-s buni poeţii în vremuri de primejdie?” – pe poeta Linda Maria Baros, datorită căreia Festivalul „Primăvara Poeţilor” a călătorit în România şi, încă de la începuturile lui, în Bucovina. Iar deunăzi, alături de fotografii în care apar Matei Vişniec şi Mircea Cărtărescu, prof. univ. dr. Sanda-Maria Ardeleanu ne-a transmis şi una în care, suprapunându-se pe mai multe titluri din Ion Creangă, se afla volumul „La francophilophonie roumaine” (pe care îl semnalează alături de Mariana Şovea şi pe care vi l-am prezentat), anunţat oficial aproape concomitent la Suceava şi la Paris, şi broşura „Paştele în Bucovina 2015”, cu o copertă pe care joacă flăcările câtorva lumânări, îndărătul unor splendide ouă închistrite. Aproape destul pentru a-ţi spune că, de la Paris, Bucovina e la o aruncătură de… ochi şi de gând! | L.D. Clement