Cultura secularizată a veacului nostru, construită pe principiile ideologice ale dezvrăjirii lumii şi ale raţiunii autosuficiente, găseşte în mass-media căile de transformare a conştiinţelor şi de formare a „omului nou”, într-o nouă versiune.
Este un lucru uşor de remarcat în epoca contemporană că prezenţa religiilor în universul comunicării moderne este o realitate cotidiană, realitate care nu poate fi contestată sau ignorată.
Informaţia religioasă este purtătoarea unui conţinut semantic, de esenţă spirituală, ce nu poate fi redus la mesajul codificat şi decodificat, şi cultivă în lumea secularizată conştiinţa sacralităţii, vocaţia transcendentă a omului, a întregii creaţii.
Religiile în general, şi Bisericile creştine în mod special, utilizează noile mijloace de comunicare pentru a transmite oamenilor de astăzi învăţăturile de credinţă, ideile şi experienţele religioase fondatoare.
Perfecţionarea tehnologiilor de comunicare şi multiplicarea tot mai accentuată a schimburilor informaţionale pot asigura calitatea şi eficacitatea comunicării religioase în plan orizontal, dar nu garantează de la sine fericirea şi armonia dintre oameni.
În acest context considerăm deosebit de important evenimentul apariţiei albumului Centrul de Presă Basilica – Slujire mediatică ortodoxă la începutul mileniului III, la Editura Basilica, a Patriarhiei Române.
„În contextul dezvoltării fără precedent a mijloacelor moderne de comunicare şi a impactului deosebit al acestora – spune în Cuvânt Înainte, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Român – Centrul de Presă Basilica al Patriarhiei Române a fost înfiinţat cu scopul intensificării lucrării spirituale şi pastoral misionare a Bisericii Ortodoxe Române în societate, promovării adevărului credinţei ortodoxe şi sfinţeniei vieţii”.
În viziunea creştină ortodoxă, prezenţa Bisericii în universul comunicaţional modern nu reprezintă doar oferirea unei alternative mediatice pentru publicul de azi, ci împlinirea unei vocaţii existenţiale.
Purtând peste timp icoana veşniciei şi vocaţia de a sfinţi persoanele umane şi întreaga creaţie, Biserica înduhovniceşte mijloacele de comunicare prin prezenţa ei iubitoare şi slujitoare în universul comunicării mediatice.
Parcurgând paginile acestui album – editat în condiţii grafice deosebite –, înţelegem şi mai bine de ce, într-o lume plină de ecrane, monitoare de computer, televizoare, ecrane de cinema, LED screen-uri publicitare, oamenii au nevoie să lase deoparte aparatele care îi înconjoară ca să se poată privi unii în ochii celorlalţi, la lumina din adâncul sufletelor lor.
Întâlnirea dintre Biserică şi societate în universul comunicării moderne este pentru omenire o şansă oferită unor potenţialităţi de conlucrare şi împreună-slujire, prin umanizarea tehnicii şi pentru îndumnezeirea omului. | Diac. VASILE M. DEMCIUC