A trecut evaluarea naţională, iar rezultatele sunt cele care sunt. Într-o părere, mai bune în judeţul nostru (dacă 55% elevi cu medii peste 5 ar însemna chiar că sunt bune), dezastruoase, catastrofale însă, aşa cum au fost deja apreciate, la nivelul ţării. Ministerul de resort informa că scopul acestui exerciţiu naţional a fost aducerea în atenţia elevilor şi a profesorilor acestora „situaţia reală” privind stadiul pregătirii cu relativ puţină vreme înaintea adevăratei evaluări. Dar privit din perspectiva rezultatelor în ansamblul lor, s-ar putea spune că exerciţiul – considerat a fi accesibil în conţinutul său – a eşuat, fiindcă majoritatea evaluaţilor de circumstanţă s-au prezentat doar în calitate de simulanţi. O urmare este că ministerul, inspectoratele etc. deja se pregătesc „să ia măsuri pe verticală”. Vor fi fiind, poate, şi printre dascăli oarece simulanţi, dar cum vor ajunge aceste măsuri până la cei din urmă şi, de fapt, cei dintâi beneficiari, elevii, e dificil de calculat. Sau ce pricep din şi, eventual, cum vor percuta părinţii loazelor după o aşa lecţie. Nu cumva vor fi fiind chiar ei veriga lipsă, absenţii şi cei mai mari simulanţi ai acestui exerciţiu care, pe undeva, are chiar aspect de largă evaluare socială? Fiindcă prin elevii din bănci s-a pus pe cântar şi atitudinea familiei faţă de educaţie. Iar dacă importanţa şcolii va fi fiind ignorată azi de aproximativ jumătate dintre părinţii cu elevi aflaţi în pragul virtual al unui liceu ar fi foarte grav: sub ochii noştri cresc simulanţii de mâine! | L.D. Clement