Cea de-a şasea ediţie a raportului Tetra Pak “Indexul Lactatelor” evidenţiază o creştere semnificativă a cererii pentru laptele lichid cu arome, din partea consumatorilor ocupaţi, preocupaţi de sănătate şi gust
Conform celui mai recent studiu Tetra Pak®, lider mondial în procesarea şi ambalarea alimentelor, la nivel global consumul de lapte cu arome va creşte între 2012 şi 2015 şi va fi mai mult decât dublul consumului de laptele simplu. Consumatorii manifestă o preferinţă în creştere faţă de laptele cu arome, gustos, hrănitor şi ambalat în mod convenabil, acesta devenind o alternativă pentru alte tipuri de băuturi, ceea ce creează oportunităţi pentru companiile de produse lactate pentru a-şi creşte profitabilitatea.
Laptele cu arome, al doilea cel mai consumat produs lactat lichid după laptele simplu, este estimat să aibă o rată anuală compusă de creştere (CAGR) de 4,1% între 2012 şi 2015, crescând de la 17 miliarde de litri la 19,2 miliarde de litri. Țările în curs de dezvoltare vor conduce la creşterea cererii de arome şi produse noi care pun accent pe sănătate. Laptele simplu este estimat să crească cu 1,7% (CAGR) în aceeaşi perioadă de timp, de la 208,5 miliarde de litri în 2012 la 219,5 miliarde de litri în 2015. Totalul cererii de produse lactate lichide este preconizat să crească cu 2,4% din 280,3 miliarde de litri la 301.3 miliarde de litri în această perioadă, conform studiului Tetra Pak.
„Având în vedere faptul că laptele simplu devine din ce în ce mai mult un bun de larg consum, laptele cu arome oferă companiilor de lactate oportunitatea de a oferi un plus de valoare nu numai consumatorilor, dar şi propriilor cifre de vânzări”, a declarat Dennis Jönsson, Preşedinte şi Director Executiv al Tetra Pak Group. “Dacă are aromele potrivite, ambalarea porţionată potrivită, laptele cu arome poate să răspundă mai multor tipuri de nevoi legate de sănătate, alimentaţie şi stil de viaţă.
Tetra Pak a identificat patru motoare de creştere ale consumului de lapte cu arome. Primul motor este dorinţa pentru o alimentaţie sănătoasă, care determină consumatorii, mai ales pe cei din ţările în curs de dezvoltare, să se îndrepte către produsele lactate cu un conţinut nutriţional bogat. Al doilea motor este urbanizarea, care contribuie la creşterea nivelului de viaţă, dar şi a ritmului, determinând astfel o cerere mai mare pentru consumul “on-the-go” pentru laptele lichid cu arome ambalat în porţii individuale. Al treilea motor este dorinţa consumatorilor de a încerca băuturi şi alimente noi, laptele cu arome fiind unul dintre produsele care răspund acestor nevoi. Al patrulea motor – consumatorii caută experienţe alimentare de răsfăţ” pentru a lăsa deoparte presiunea zilnică în perioada de nesiguranţă economică.
“Oamenii sunt dispuşi să cheltuie puţin mai mult pentru mici capricii în vremuri grele care le solicită sacrificii mari”, declară Libby Costin, Director Global de Marketing al Portofoliului al Tetra Pak.
Deşi consumul de lapte cu arome este încă scăzut în comparaţie cu alte băuturi, precum băuturile răcoritoare carbonatate, percepţiile pozitive ale consumatorilor referitor la beneficiile laptelui asupra sănătăţii creează oportunităţi pentru creşteri semnificative ale consumului de lapte cu arome, conform Tetra Pak. Rata de creştere a consumului de lapte cu arome este prevăzută să crească mai mult de triplu faţă de cea a băuturilor răcoritoare carbonatate, în 2012-2015. În această perioadă, este previzionată o creştere a băuturilor răcoritoare carbonatate de 1,3% (CAGR), comparativ cu un estimat de 4,1% (CAGR) pentru laptele cu arome.
Consumat în mod tradiţional de către copiii care savurează gustul, Tetra Pak identifică pentru laptele cu arome oportunităţi de dezvoltare pentru alte categorii de consumatori precum adolescenţii şi adulţii, iar dincolo de gust să atingă “punctul culminant”, unde gustul şi sănătatea se întâlnesc.
“Pentru consumatorii care nu doresc să facă compromisuri în ceea ce priveşte gustul, sănătatea sau confortul, laptele cu arome se dovedeşte a fi o alternativă din ce în ce mai populară faţă de alte băuturi”, declară Jönsson.
În timp ce preconizăm o creştere la nivel global a cererii pentru laptele cu arome, cererea din ţările în curs de dezvoltare, mai ales în Asia şi America Latină, este preconizată să o depăşească pe cea din America de Nord şi Europa, astfel pieţele emergente fiind motoarele de creştere pentru industria lactatelor.
De fapt, şapte ţări din topul 10 mondial al pieţelor pentru laptele cu arome sunt ţări în curs de dezvoltare, conform studiului Tetra Pak. China este cea mai mare din lume, urmată de Statele Unite ale Americii şi India. Creşterea cererii pentru laptele cu arome din perioada 2009-2012 a fost în principal condusă de patru ţări în curs de dezvoltare: Brazilia, China, India si Indonezia.
Tendinţa de creştere este prevăzută să continue până în 2015. În timp ce ţările în curs de dezvoltare ocupă 66% din consumul laptelui cu arome în 2012, acesta este preconizat să creasca la 69% până în 2015. China, Asia de Sud, Sud-Estul Asiei reprezintă mai mult de jumătate din consumul global de laptele cu arome. De fapt, doar şase ţări din Asia (China, India, Indonezia, Malaezia, Filipine şi Thailanda) consumă 47% din producţia globală de lapte cu arome, conform studiului Tetra Pak.
Cutiile de carton au devenit principalul tip de ambalaj pentru laptele cu arome. Astfel, în 62% din laptele cu arome “de băut” a fost ambalat în cutii de carton, pornind de la 57% în 2009. Se aşteaptă ca ambalajele de carton să reprezinte 64% în 2015, cu porţii care să atingă 81% din consumul laptelui cu arome “de băut”.
În ceea ce priveşte România, laptele cu arome are o pondere mică, reprezentând aproximativ 1% din piaţa laptelui simplu ambalat la nivelul anului 2012. Aceasta se datorează şi consumului mic de lapte simplu per capita, care situează România pe ultimele locuri din Europa, cu o medie de 12 litri de persoană, de aproximativ 5 ori mai puţin decât ţări precum Croaţia sau Slovenia, conform studiului Euromonitor. Deşi este de aşteptat ca în următorii ani segmentul de lapte cu arome să se dezvolte şi în România, această evoluţie rămâne direct influenţată de nivelul de înţelegere al consumatorilor privind importanţa consumului general de lapte pentru o dietă sănătoasă şi echilibrată.
Cel de-al şaselea raport Tetra Pak “Indexul lactatelor” poate fi vizualizat la: www.tetrapak.com/dairyindex | Comunicat de presă; Diana Niţulescu, Senior PR Consultant, Graffiti PR
–