„Oasele pietrei” (465 pagini, ed. Muşatinii), cel mai recent roman al gazetarului şi scriitorului Ştefan Stroe (Şt. S., cu ale cărui epigrame vă întâlniţi zilnic în „Crai nou”), a fost lansat astăzi, într-o manifestare culturală complexă, găzduită de Muzeul de Ştiinţe ale Naturii Suceava, din cadrul Muzeului Bucovinei. Scriitorul Ion Drăguşanul consideră că avem de-a face cu „cel mai bun roman apărut vreodată în Bucovina”, ziaristul Tiberiu Cosovan îi apreciază cartea ca fiind un reper important pentru proza din Bucovina, constatând, pe de altă parte, apropieri cu scrierile lui Mircea Horia Simionescu, artistul plastic Mihai Pînzaru-PIM crede că este „o carte despre care se poate face un film foarte bun”. Ajuns, la rându-i, la microfon, cu modestie, autorul a arătat că aşteaptă ca romanul să aibă cât mai mulţi cititori şi ca, poate, opiniile despre el să se mai tempereze. Mulţumind numeroasei asistenţe, Ştefan Stroe s-a arătat „copleşit de aprecieri”, a făcut cunoscut că romanul a fost elaborat pe cuprinsul a 40 de ani şi a încheiat exprimându-şi „un gând f.f.f.f. nepotrivit cu ce facem noi aici”: „Îndepărtându-ne de gândurile noastre şi de visurile noastre, riscăm să ne pierdem pe noi înşine!”.
În acelaşi context, a fost lansat „Poemul martirilor fără de ţară” (ed. Muşatinii), volumul-surpriză de surprinzătoare versuri semnat Dimitrie Loghin – artist plastic foarte cunoscut dar mai puţin ştiut ca poet iconar – care a revenit pentru o vreme printre suceveni datorită evocărilor lapidare (Ion Drăguşanul, Romeo Istrate, Mihai Pînzaru-PIM, Mihai Sultana Vicol), datorită versurilor în lectura actriţei Corina Borş, datorită mărturisirilor fiicei sale Viorelia Braicu şi nu în ultimul rând datorită unui autoportret dintre cele 8 pe care ea le deţine. Intermezzo-urile au fost semnate de Vasile Purice (Semnal M) şi de Lucian Curelaru (solistul trupei Rava).
În deschidere, Ion Drăguşanul a furnizat clarificări cu privire la reacţia Institutului „Elie Wiesel” faţă de volumul „Păţania lui Somnorilă”, semnat de câmpulungeanul George Ungureanu (lansat într-o manifestare anterioară), explicând că orchestrarea acestei reacţii nu a vizat autorul, cartea sau realizatorii acesteia, ci un personaj de la vârful administraţiei judeţene. Drăguşanul a făcut cunoscut că mai multe persoane au semnat „un protest public” faţă de această reacţie şi că el a chemat în judecată Institutul „Wiesel”, pentru „calomnie”.
Manifestarea de ieri, din ciclul celor cuprinse în „Anul ’80 al artelor plastice bucovinene” şi cu titlul „Martirilor fără de ţară”, a fost organizată de CJ Suceava, CCPCT din cadrul Centrului Cultural Bucovina, Muzeul Bucovinei şi cotidianul ”Monitorul de Suceava”. (L.D. CLEMENT)