Vasile TUDOR:
Fiinta umana traieste sub semnul valorilor perene de bine, frumos si adevar. Desi binele predomina in morala, frumosul in arta, adevarul in stiinta si filozofie, este imposibila o delimitare neta a domeniilor de studiu, care se suprapun mai mult sau mai putin pe traiectoria devenirii umane. Cunoasterea stiintifica coexista cu cea filozofica influentandu-se reciproc, atat in evolutia istorica a omenirii, cat si in planul constiintei individuale si la nivelul mentalului colectiv, diferentele fiind, cu precadere, de ordin meodologic. Este tulburatoare afirmatia lui Malreaux ca „Secolul XXI va fi religios sau nu va fi deloc”. Destinul fiintei umane nu poate fi plasat intre credinta si negare, pentru ca Omul isi justifica existenta in Univers prin creativitate. Conceptiile religioase pot fi corelate cu reprezentarile filozofice primare ale omenirii care au marcat profund diverse evenimente istorice.
Propun termenul de logozofie sau logosofie(din gr. logos = stiinta, sophia = intelepciune) pentru a exprima optiunea pentru o noua cunoastere, in care stiinta si filozofia sunt integrate intr-un ansamblu unitar de interpretare a existentei si de reconfigurare a disponibilitatilor de actiune umana. Prin adevaruri relative, fiinta umana tinde asimptotic spre cunoasterea adevarului absolut. Demersul cognitiv in stiinta si filozofie a fost sugerat de marele ganditor Descartes prin celebra indoiala metodica “Dubito, ergo cogito; cogito, ergo sum” (Ma indoiesc, deci cuget; cuget, deci exist). Un rol important in istoria cunoasterii realitatii l-au avut Kant, Hegel si Karl Marx, reprezentanti de seama ai filozofiei clasice germane.
Immanuel Kant(1724-1804) a elaborat un sistem filozofic propriu(idealismul transcendental) expus in cele trei lucrari fundamentale : “Critica ratiunii pure”, consacrata teoriei cunoasterii, “Critica ratiunii practice”, consacrata eticii si “Critica puterii de judecata”, consacrata esteticii si teoriei finalitatii naturii. El porneste de la convingerea ca lucrurile si procesele realitatii exista in sine, ca entitati obiective. Procesul cunoasterii incepe cu experienta sensibila, cu stimularea organelor de simt, fara ca prin aceasta sa fie cunoscute lucrurile in sine, ci numai asa cum apar, deoarece in procesul interactiunii ar interveni activ si transformator formele subiective si apriorice ale sensibilitatii(spatiul si timpul), precum si ale intelectului(conceptele de substanta, cauzalitate, necesitate etc.). Prin abordarea novatoare a raportului subiect-obiect, Kant realizeaza o sinteza reusita intre empirism si rationalism.
Georg Wilhelm Friedrich Hegel(1770-1831), a conceput un sistem idealist-obiectiv de interpretare a realitatii bazat pe metodologia dialectica, expus in numeroase lucrari, precum: “Fenomenologia spiritului”, “Stiinta logicii”, “Enciclopedia stiintelor filozofice”, “Prelegeri de estetica”, “Prelegeri de istorie a filozofiei” etc. Marele ganditor a pus la baza intregii existente coceptul universal de “idee absoluta”, din care deriva lumea cu intreaga bogatie de determinari, aspecte si manifestari concrete. In automiscarea ei, ideea absoluta incepe de la o abstractie nedeterminata(teza), parcurge un proces de degradare prin care se exteriorizeaza sub forma de natura(antiteza) si se ridica apoi la abstractia finala(sinteza), etapa in care spiritul, ca unitate a ideii si naturii, a depasit contradictia si, odata cu ea, realitatea. Cunoasterea, istoria si cultura au fost privite ca procese in devenire, caracteristica lor esentiala fiind trecerea de la simplu la complex, de la inferior la superior. Hegel a elaborat sistematic dialectica, a analizat universalitatea contradictiei, dedublarea unicului in laturi contrare, legea transformarii acumularilor cantitative in salturi calitative, precum si mecanismele negarii negatiei. In logica a promovat un sistem complex al categoriilor si a subliniat caracterul dialectic al cunoasterii, pe care a prezentat-o ca un proces continuu de apropiere progresiva a gandirii de adevarul absolut.
Karl Marx(1818-1883) s-a remarcat prin abordarea dialectica a naturii, societatii si gandirii de pe pozitii materialiste in lucrari precum: “Contributii la critica filozofiei hegeliene a dreptului”, “Manuscrisele economico-filozofice din 1844”, “Mizeria filozofiei”, “Capitalul”, “Contributii la critica economiei politice” etc. Termenul de materie este folosit cu cu semnificatia de realitate obiectiva, existenta independent de constiinta si reflectata de aceasta. Materia este factorul primordial al existentei iar constiinta este un factor secundar, derivat. Delimitandu-se de Hegel, Marx declara: “Metoda mea dialectica este – in ceea ce priveste baza ei – nu numai diferita de cea a lui Hegel, ci chiar opusul ei. Pentru Hegel, procesul gandirii, pe care sub denumirea de idee, il transforma intr-un subiect de sine statator, este demiurgul realului… La mine, dimpotriva, idealul nu este altceva decat materialul transpus si tradus in capul omului”. In viziunea lui Marx, structurile sociale si politice apar in procesul vietii materiale, care poate oferi cheia intelegerii istoriei omenirii.
Considerate, fie independente, fie in conexiunea lor reciproca, spatiul si timpul au reprezentat o provocare permanenta pentru marii ganditori din istoria culturii si civilizatiei. Aceste concepte sunt analizate de diverse discipline:
– matematica construieste modele suple si generale pentru spatii euclidiene si neeuclidiene cu trei sau cu mai multe dimensiuni;
-fizica analizeaza proprietatile spatio-temporale ale miscarii si structurii materiei in cadrul unor teorii moderne ca teoria relativitatii restranse, teoria relativitatii generalizate, mecanica cuantica, termodinamica proceselor ireversibile;
-cosmologia este preocupata de evolutia universului in spatiu si timp;
-metodologia stiintelor se intereseaza de elucidarea statului conceptelor si ipotezelor stiintifice referitoare la spatiu si timp, a rolului acestora in elaborarea unor sisteme teoretice, precum si a modalitatilor de validare a constructiilor teoretice;
-teoria culturii cauta unele explicatii ale artei si culturii unor popoare si civilizatii prin prisma reprezentarilor de spatiu si timp si rolul acestora in structurarea interna a creatiilor artistice.
Epoca moderna (sec.XVI, XVII) a cunoscut doua interpretari opuse ale raportului dintre dimensiunile spatio-temporale si materia in permanenta miscare. Spre deosebire de Descartes care a negat existenta spatiului vid, prin identificarea sa cu materia, Newton a postulat spatiul absolut si timpul absolut, drept cadre de referinta ale miscarii corpurilor. Conceperea unui spatiu infinit, omogen si izotrop, descris printr-o metrica euclidiana, precum si a unui timp absolut, care se scurge uniform, intr-un singur sens – din trecut, prin present spre viitor – a permis formularea ”programului mecanicist“ in stiinta, prin reducerea lumii reale la reprezentari mecanice.
La sfarsitul secolului al XIX-lea fizica a intrat intr-o perioada de profunde transformari teoretice, prin punerea in evidenta a relativitatii fenomenelor fizice, dependenta structurilor spatio-temporale de materia in miscare, dualismul corpuscul-unda si comportamentul probabilistic al particulelor din microcosmos. In teoria relativitatii restranse, conceputa de Albert Einstein in 1905, se arata ca spatiul si timpul sunt intrinsec legate intr-un continuu cvadridimensional(univers Minkowski) descris printr-o metrica pseudoeuclidiana. Mergand mai departe cu analiza miscarii corpurilor in sisteme de referinta neinertiale, genialul ganditor a creat intre anii 1908 si 1916 teoria relativitatii generalizate in care prezinta modelul universului cvadridimensional, descris printr-o metrica neeuclidiana(riemanniana).
La nivelul microcosmosului, comportamentul microparticulelor este descris prin unda asociata, al carei modul la patrat exprima probabilitatea de localizare a acestora in unitatea de volum din spatiu. Notiunea de traiectorie isi pierde sensul clasic, avand in vedere ca incertitudinile in determinarea simultana a variabilelor canonic conjugate(coordonatele si componentele corespunzatoare ale impulsului mecanic) satisfac relatiile de nedeterminare ale lui Heisenberg. Unda asociata se poate determina prin rezolvarea ecuatiei cu derivate partiale propusa in anul 1926 de catre E. Schrödinger. Deoarece ecuatia atemporala a lui Schrödinger este liniara si omogena, orice combinatie liniara de solutii reprezinta tot o solutie, astfel incat multimea solutiilor se poate organiza ca un spatiu liniar, infinit dimensional, numit spatiul lui Hilbert.
Judecand derularea timpului la nivelul structurilor biologice, psihice si sociale, pot fi puse in evidenta noi aspecte fata de timpul fizic. Procesele biologice sunt reglate prin bioritmuri interne, cele psihice sunt marcate de trairile subiective, iar derularea evenimentelor sociale este unica in felul sau.
Orice stare macroscopica a unui sistem termodinamic este realizata prin diverse microstari. Totalitatea microstarilor compatible cu o stare macroscopica data formeaza un colectiv statistic sau un ansamblu virtual. Parametrii macroscopici ai unui sistem termodinamic se obtin prin medierea statistica a marimilor microscopice corespunzatore particulelor componente. Gibbs a propus poosibilitatea studiului evolutiei sistemului in timp prin analiza in spatiul fazelor a ansamblului virtual, intrucat, conform ipotezei ergodice, medierea temporal este echivalenta cu medierea spatiala.
In termodinamica proceselor ireversibile(procese situate departe de starea de echilibru, neizolate fata de mediul extern cu care schimba energie si substanta), I. Priggogine confera unei structuri disipative comportamentul unei totalitati organizate, caracterizata prin dimensiuni si ritmuri intrinseci, dar si prin istoria sa. Fiintarea si devenirea sunt intelese prin intermediul unei pluralitati de timpuri, ce presupun interactiunea ireversibila cu lumea si participarea la propria devenire.
Cunoasterea existentei se raporteaza la coordonate spatio-temporale, intrinsec legate intre ele si de materia care se manifesta doar in miscare si transformare. La nivelul actual al cunoasterii, se cosidera ca formele fundamentale de exitenta a materiei sunt substanta si campul.
Inainte de a prezenta ipoteze novatoare in dialectica devenirii existentei, este utila o descriere succinta a cunostintelor actuale despre particulele elementare, domeniu esential in care se desfasoara confruntarea creativa de idei stiintifice la nivelul structurii si interactiunilor fundamentale ale materiei.
Modelul standard se raporteaza la doua tipuri de particule elementare, si anume:
1. particule mesager, care transmit interactiunile fundamentale – fotonul, pentru interactiunile electromagnetice, bosonii vectoriali intermediari, pentru interactiunile slabe, gluonii, pentru interactiunile tari, gravitonul, pentru interactiunile gravitatinale;
2. particule generatoare de camp, din care fac parte quarcurile(up, down, charm, strange, top, beauty) si leptonii(electronul, miuonul, tauonul, neutrinul electronic, neutrinul miuonic, neutrinul tau).
Alte particule, desi sunt cosiderate elementare, au o structura complexa, ca de exemplu:
– nucleonii proton si neutron sunt sisteme de trei quarcuri p(uud), n(udd);
-hadronii, sunt particule elementare complexe, care interactioneaza electromagnetic, tare si slab, de tipul mezonilor(fomati din doua quarcuri) si al barionilor(formati din trei quarcuri).
Unele asemanari intre interactiunile electromagnetice si cele slabe, au condus la schema unificarii acestora, pentru care S. Weinberg, A. Salam si G. Glashow au primit premiul Nobel. S-au facut chiar si incercari pentru unificarea interactiunilor electromagnetice, tari si slabe, cu posibilitatea de cuplare a hadronilor cu leptonii, asfel incat legile de conservare ale numerelor barionic si leptonic sa fie inlocuite printr-o singura lege de conservare a numarului lepto-barionic.
De remarcat ca, fiecarei particule ii corespunde o antiparticula, avand aceeasi masa, dar sarcinile electrica, barionica si stranietatea sunt de semne contrare. Particulele si antiparticulele corespunzatoare se pot genera in perechi, la energii suficient de mari, dar si anihila reciproc, prin emisie a doi fotoni sau a altor particule identice. Timpul mediu de viata al particulelor variaza in limite forte largi, de la valori foarte mici, pentru particulele de rezonanta, la valori foarte mari, practic infinite, pentru particule stabile ca fotonul, protonul, electronul si neutrino. In acest cadru conceptual, propunem spre analiza teoria vortex a materiei, care are la baza conceptele de vortex si particula universala.
Orice teorie noua trebuie sa se bazeze pe ipoteze verosimile, care trebuie sa indeplineasca unele cerinte:
-sa aiba simplitate logica si generalitate maxima;
-sa nu contrazica total rezultatele anterioare ale stiintei;
-sa aiba valoare predictiva, altfel spus, sa coreleze evolutia unei game variate de fenomene;
-sa fie testabile, adica sa dea nastere la enunturi empirice verificabile in practica.
Teoria vortex a materiei este o concepție novatoare de tip configurațional pentru structurarea materiei pe diverse nivele de organizare, prin abordarea dialectica a devenirii existenței. Se știe ca materia și antimateria nu pot exista impreuna deoarece se anihileaza reciproc, transformandu-se in energie. Conceptul de vortex are semnificația de punte de legatura intre materia din Universul nostru și antimateria din Universul complementar. Prin conceperea vortex-ului ca structura de baza a existentei se abordeaza unitar conceptele de substanta si campuri de forte, precum si legile fundamentale ale fizicii, care capata o explicatie coerenta.
Modelul vortex al devenirii existenței este sugerat de teoremele lui Gauss pentru campul gravitațional și campul electric, care pun in evidența surse de tip convergent(puțuri) și divergent(izvoare) pentru particule universale, al caror comportament poate fi descris riguros in cadrul mecanicii cuantice și al teoriei relativitații. Referitor la legea atracției universale și legea lui Coulomb, se poate demonstra teoretic și verifica experimental ca vortex-urile convergente se atrag iar cele divergente se resping prin forțe invers proporționale cu patratul distanței dintre ele. Oricarei microparticule i se poate asocia un vortex simplu sau reprezinta o anumita configurație a acestora. In cadrul teoriei vortex pot fi explicate fara dificultate structurile elementare din Univers, existența antiparticulelor și fenomenul de anihilare, relația lui Einstein dintre masa și energie etc. Teoria vortex se poate aplica la campul electromagnetic pentru reformularea unitara a ecuatiilor lui Maxwell. Pe langa interactiunile electromagnetice, se pot explica si celelalte trei interactiuni fundamentale din Univers – gravitationale, tari si slabe. Campurile de forte gravitationale, electromagnetice, tari si slabe, reprezinta patru moduri distincte de configurare prin vortex-uri a particulelor universale implicate.
Un argument astronomic in favoarea teoriei propuse, este evoluția unor stele catre stadiul de „black hole”, un veritabil vortex care se manifesta la scara cosmica. Gaurile de vierme, numite și poduri Einstein-Rosen, reprezinta o extensie a gaurilor negre, dincolo de raza Schwarzschild, a unor soluții pentru ecuațiile teoriei relativitații generalizate. Ele sunt construcții topologice care „leaga printr-o scurtatura” zone indepartate ale Universului. In teoria vortex, podurile Einstein-Rosen asigura schimbul succesiv de particule universale intre Universul nostru și Universul complementar.
Traim intr-un Univers dinamic a carui evolutie are la baza legile fundamentale ale dialecticii.
Un bilant pozitiv al tuturor debitelor de particule prin vortex-uri, are ca efect global expansiunea Universului nostru si contractia Universului complementar. Dificultatile de intelegere intuitiva a realitatii obiective pot fi depasite la nivel abstract, prin extinderea teoriei relativitatii la evenimentele care se desfasoara intr-un spatiu cvadridimensional dual, avand in comun axa timpului, cu sens unic – din trecut, prin prezent, spre viitor(principiul cauzalitatii). Spre deosebire de materia structurata, cea nestructurata este omogena si izotropa, din cauza proceselor aleatoare de ciocnire dintre particulele universale.
Este bine de amintit ca, legile de conservare a unor marimi fizice admit o abordare interesanta in cadrul mecanicii analitice, fiind intrinsec legate de omogenitatea si izotropia spatiului, precum si de uniformitatea timpului, prin asa-numitele operatii de simetrie(translatia in spatiu, rotatia spatiala, translatia in timp). Conform teoremei lui Noether, intr-un sistem izolat fiecarei operatii de simetrie ii corespunde o lege de conservare a unei marimi fizice. Spre exemplu, din invarianta functiei lui Lagrange fata de translatiile infinitezimale in spatiu, rotatiile spatiale infinitezimale si translatiile infinitezimale in timp, rezulta legile de consevare ale impulsului mecanic, momentului cinetic, respectiv energiei mecanice totale. Este o provocare tulburatoare pentru cercetarea teoretica sa puna in evidenta ansamblul complet al operatiilor de simetrie care sa justifice toate legile de conservare din microcosmos.
La nivel abstract, se stie ca antiparticulele sunt „reflexia in oglinda” a particulelor corespunzatoare. Iata cum trebuie procedat la nivel intuitiv, mai putin riguros dar sugestiv. Sa presupunem o suprafata care separa doua medii si care este prevazuta cu un orificiu prin care trece un fluid, aflat eventual in rotatie, adica il putem asimila cu un vortex partial. Pe o fata fluidul intra(vortex convergent) iar pe cealalta iese(vortex divergent). Mai mult, doi observatori imaginari situati in cele doua medii, vad rotatia vortex-ului in sensuri contrare, alfel spus o percep ca o reflexie in oglinda, mai precis ca o transformare geometrica de tip simetrie fata de un plan. In teoria propusa, vortex-ul este o punte de legatura intre Universul nostru (format din materie) si Universul complementar (format din antimaterie). La nivel structurilor elementare ale existentei, vortex-ul este o unitate dialectica particula-antiparticula, care nu se anihileaza, deoarece contrariile se afla in universuri diferite. Particulele universale sunt entitati care cuantifica existenta la nivelul cel mai profund. Interactiunile dintre particulele universale respecta legile de conservare ale energiei, impulsului mecanic si momentului cinetic.
Intr-o abordare clasica, se poate considera ca, intre doua ciocniri consecutive, particulele universale se deplaseaza rectiliniu si uniform, cu viteza luminii in vid. Teoria vortex este intrinsec legata de teoria relativitatii, dar si de teoria cuantica, ciocnirile dintre particulele universale fiind procese aleatoare. Daca se aplica teoria cuantica, abordare mai dificila dar riguroasa, atunci comportamentul particulelor universale este descris in termeni de probabilitate, notiunea de traiectorie isi pierde sensul, asa cum rezulta din relatiile de incertitudine ale lui Heisenberg. Deoarece masa si modulul vitezei particulei elementare sunt constante, incertitudinea in determinarea componentelor impulsului mecanic si a cordonatelor de pozitionare in spatiu, sunt legate de incertitudinile de determinare a directiei de miscare. Alfel spus, particula universala este o unitate de contrarii, care exprima continuitatea si discontinuitatea realitatii obiective. Pentru particulele universale, energia si masa de miscare sunt marimi redundante, avand in vedere relatia lui Einstein dintre energie si masa de miscare.
Spre deosebire de miscarea de transatie a particulelor universale, cea de rotatie in jurul axelor proprii este bogata in semnificatii. Miscarea de rotatie in jurul unei axe proprii este caracterizata prin momentul cinetic de spin S. Particulele universale cu moment cinetic de spin nenul au doua orientari preferentiale pentru pentru axa de rotatie – perpendicular si paralel fata de directia de deplasare. Prin aplicarea legilor de conservare, rezulta ca in procesele de interactiune dintre doua particule universale, acestea schimba intre ele vitezele, impulsul mecanic si momentul cinetic. Particula universala poate fi asociata cu fotonul sau cu neutrino, care corespund celor doua stari cuantice diferite – cu axa de rotatie perpendiculara respectiv paralela fata de directia de miscare. Se stie ca fotonul si electronul au timpul mediu de viata infinit, nu au masa de repaus iar numerele cuantice de spin sunt diferite de zero. Desi gravitonul nu a fost pus in evidenta pana in prezent, se pare ca aceasta particula elementara, fara masa de repaus, corespunde unei particule universale care nu are miscare de rotatie, si deci, nici moment cinetic.
In devenirea existentei, informatia joaca un rol esential, prin imbogatirea in semnificatii a dualitatilor cauzalitate-intamplare, necesitate-libertate. In general, domeniul de raportare a conceptului de informatie este nelimitat, fiindca include totul, atat ca realitate cat si ca posibilitate, de la structurile materiale si spirituale, la procese si legi de transformare. Informatia nu este independenta de materie, ea este un factor pasiv dar si activ, care se manifesta in structurarea si interactiunile sistemelor materiale pe diverse nivele de organizare. Materia si informatia formeaza o unitate dialectica de contrarii, care face posibila trecerea de la inert la viu in devenirea existentei, si pe un plan superior, la constiinta. In derularea evenimentelor din realitatea obiectiva informatia se exprima deseori prin relatia cauza-efect. Campurile asociate particulelor universale reprezinta canale eficiente de transmitere a informatiei prin unde progresive sau stationare.
O unda cu dimensiuni cosmice poate contine informatia pentru modificarea diferentei de concentratie a particulelor universale in cele doua universuri complementare, factor esential in generarea vortex-urilor si deci, in devenirea existentei.
Prin acumularea de informatii in structurile materiale s-a produs saltul calitativ la organismele vii intre care s-au stabilit anumite conexiuni si relatii in cursul evolutiei filogenetice. Nivelul cel mai inalt al informatiei se exprima la fiinta umana sub forma de constiinta prin dezvoltarea gandirii si raportare activa, atat la lumea exterioara cat si la sine. Inteligenta este trasatura fundamentala a fiintei umane, care prin ratiune si imaginatie prelucreaza creativ informatia. Verificarea rezultatelor teoretice se face prin experimente in laborator sau in activitatea practica. Este o mare diferenta intre prelucrarea informatiei de catre Homo sapiens si celelalte specii din regnul animal. Desi se vorbeste de stadiul procesarii informatiei la nivel de inteligenta artificiala, doar omul este capabil de creativitate, sensibilitate si visare, de urmarire prin vointa a unor a unor idealuri, puse sub semnul valorilor perene de bine, frumos si adeva, alfel spus, numai omul este capabil sa prelucreze constient informatia.
Semnificatia actuala a conceptului de informatie se poate gasi in dictionarul explicativ al limbii romane, unde se precizeaza:
“Informatie – 1. Comunicare, veste, stire, care pune pe cineva la curent cu o situatie 2.Lamurire asupra unei persoane sau asupra unui lucru; izvoare, surse 3. fiecare din elementele noi, in raport cu cunostintele prealabile, cuprinse in semnificatia unui simbol sau a unui grup de simboluri(text scris, mesaj vorbit, imagini plastice, indicatie a unui instrument etc.) *Teoria informatiei = teorie matematica a proprietatilor generale ale surselor de informatie, ale canalelor de transmisie si ale instalatiilor de pastrare si de prelucrare a informatiilor”.
Dupa unii specialisti notiunea de informatie este o notiune primara, adica nedefinibila cu ajutorul altor notiuni.
Primul pas in elaborarea teoriei informatiei a fost facut in 1927 de catre R. Hartley, prin cosideratiile sale referitoare la posibilitatile de cuantificare a informatiei. Insa, bazele teoriei informatiei au fost puse de inginerul american C.E. Shannon, prin publicarea in anul 1948 a lucrarii “O teorie matematica a comunicatiei”, in care a definit o masura a cantitatii de informatie si a analizat transmiterea informatiei prin canale de comunicatie, oferind unele solutii pentru reducerea perturbatiilor care afecteaza mesajele transmise. In conceptia sa, intre informatie si nedeterminare exista o legatura directa, fapt care permite masurarea acesteia. Un eveniment contine informatie, daca nu este cunoscut aprioric(dinainte), iar rezultatul obtinut inlatura o anumita nedeterminare. Pentru masurarea cantitatii de informatie, Shannon a introdus notiunea de entropie. Ca unitate de masura a informatiei se foloseste bitul, care este asociat unui experiment cu doua evenimente echiprobabile.
Transmiterea informatiilor a preocupat omul din cele mai vechi timpuri. Anul 1440 este deosebit de important in istoria comunicatiilor, prin inventarea tiparului de catre Gutenberg,. Cartile, revistele si ziarele sunt surse condensate de informatii, suportul unei memorii sociale cu transmitere intre generatii. Secolul al XIX-lea a insemnat un salt urias in telecomunicatii, prin aparitia telegrafului, telefonului, radiodifuziunii si televiziunii, iar secolul al XX-lea este marcat de transmiterea informatiilor prin satelit. Utilizarea undelor electromagnetice in comunicatii a permis stabilirea, aproape instantanee, de legaturi intre doua puncte oarecare de pe suprafata Terrei. Fara comunicare intre indivizi, omenirea nu ar fi ajuns la nivelul civilizatiei actuale. In procesul de comunicare emitatorul codifica informatia sub forma de mesaj, il transmite printr-un canal de comunicatie la receptor, care il decodifica pentru a extrage informatia.
Limba este un mijloc esential de exprimare a gandirii, de fixare a ideilor si de comunicare intre oameni. Utilizarea limbii de catre de catre diversi subiecti, apti sa comunice oral sau in scris, constitue limbajul. Fata de limbajul uman, caracterizat printr-o mare bogatie de semnificatii, in tehnica de calcul se utilizeaza limbajele de programare, alcatuite dupa reguli precise, care nu admit interpretari nuantate. La nivel psihic, cuvintele unei limbi se afla in corespondenta cu un sistem logic de notiuni, care a evoluat progresiv, pe masura dezvoltarii ontogenetice si filogenetice a fiintei umane.
Subscriu la afirmatia lui Protagoras ca “Omul este masura tuturor lucrurilor”. Se poate spune ca fiinta umana este cea mai fascinanta realizare a naturii cunoscuta pana in prezent, care da sens si valoare intregii existente. S-ar putea ca viitorul sa ofere tulburatoare surprize despre fiinte extraterestre care au atins nivele avansate de civilizatie pe alte sisteme planetare. Progresul tehnic si tehnologic va permite in perspectiva colonizarea unor corpuri ceresti de catre pamanteni. Pana atunci, este de datoria fiecarui locuitor al Terrei sa gospodareasca cu grija resursle materiale si energetice de care dispune, sa promoveze creativitatea si sa protejeze mediul ambiant printr-o politica ecologica inteleapta.
www.voxinventica.com , www.praxisinventica.com